دا نشنامه ی علم

فضایی برای تبادل علم

دا نشنامه ی علم

فضایی برای تبادل علم

سلام خوش آمدید .

بایگانی
پیوندهای روزانه
۲۲دی

بسم الله الرحمان الرحیم.

سلام.

 

درباره موشک‌های ایرانی | امنیت ملی در سایه اقتدار نظامی و دفاعی

درباره موشک‌های ایرانی | امنیت ملی در سایه اقتدار نظامی و دفاعی

تهران- ایرنا- توان موشکی، یکی از مهم‌ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی برای مقابله با تهدیدات به شمار می‌رود. ایران در چهار دهه گذشته در این امر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌است به‌گونه‌ای که بسیاری از سایت‌های تحلیل نظامی، توان موشکی ایران را جزو ۱۰ کشور نخست جهان می‌دانند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ در دوران جنگ تحمیلی و پس از تحریم‌های ظالمانه قدرت های جهانی علیه ایران در ارتباط با تسلیحات نظامی، موضوع توجه به توان دفاعی ایران و بحث خودکفایی در ساخت تسلیحات و به خصوص موشک از اهمیت خاصی برخوردار شد اما واقعیت آن بود که ایران در آن دوران به دلیل مشکلات ناشی از جنگ نتوانست تا به اهداف موردنظر خود در این زمینه دست یابد و در آن زمان ایران به وسیله کشورها یا افراد واسطه اقدام به خرید تسلیحات و موشک‌های هاوگ و تاو کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت وگو با کیهان هوایی در ۱۳۶۶ خورشیدی می‌گوید: ایران تسلیحات و موشک‌های خود را به وسیله دلال‌های اسلحه، کمپانی‌های غربی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خریداری می‌کرد. تا اینکه ایران در ۱۳۶۳ خورشیدی، نخستین تیم موشکی به نام حدید و به سرپرستی حسن تهرانی‌مقدم را جهت آموزش موشکی به سوریه فرستاد در همان زمان نخستین موشک‌ها به وسیله لیبی و کره‌شمالی در اختیار ایران قرار گرفت. بنابراین ایران از ۱۳۶۳خورشیدی برنامه موشکی خود را آغاز کرد و در ۱۳۶۶خورشیدی توانست موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر و با سوخت جامد را تولید کند.

بدین ترتیب پس از جنگ تحمیلی، نیروهای مسلح کشور با تکیه بر ظرفیت و توانمندی داخلی در فواصل مختلف موشک‌های جدید و مدرنی را رونمایی کردند که پیشرفت روزافزون ایران در عرصه دفاعی را نشان می‌داد. در واقع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در ۴ دهه سپری شده از عمر انقلاب اسلامی با وجود تمام تحریم‌هایی که توان دفاعی کشور را هدف گرفته بود و با بهره‌گیری از توان متخصصان و دانشمندانِ متعهد، توانست به چنان پیشرفتی در حوزه دفاعی دست یابد  که تمام معادلات و توازن قدرت در منطقه غرب آسیا را تحت شعاع خود قرار داد.

بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که ایران امروزه موشک‌های گوناگون در بردهای مختلف و با ویژگی‌های متفاوت در اختیار دارد. برد این موشک‌ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می‌رسد و این توان دفاعی باعث می‌شود که دشمنان نظام از حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی ایران خودداری کنند و ترجیح می دهند به جای تهدید بر سر میز گفت وگو بنشینند. در حقیقت قدرت موشکی ایران تا اندازه‌ای است که دشمن با هزاران بمب نیز نمی‌تواند مانع از شلیک این موشک‌ها شود زیرا محل بسیاری از این موشک ها مخفی بوده و دشمن قادر به شناسایی آنها نیست.

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در سخنانی در دانشگاه افسری امام حسین(ع) فرمودند: «قدرت نظامی، مایه‌ اقتدار است. می‌بینید، درباره‌ مسایل موشکی چه جنجالی در دنیا راه می‌اندازند، که ایران موشک دارد، ایران موشک دقیق دارد. بله، ما موشک داریم، موشک دقیق [هم] داریم؛ موشک ما هدف را از فاصله‌ چند هزار کیلومتری با فاصله‌ چند متری قادر است بزند؛ این را با قدرت به دست آوردیم، با قدرت حفظ می کنیم، با قدرت افزایش خواهیم داد؛ ان‌شاءالله. با این هم، چون مایه‌ اقتدار کشور است مخالفند، با آن دعوا دارند، غیظ و غضب دارند. می‌بینید چه می کنند در دنیا»

بنابراین باید اذعان کرد امروزه قدرت موشکی ایران به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور محسوب می شود. پژوهشگر گروه اطلاع‌رسانی ایرنا به مناسبت سالروز نخستین پرواز موشک دلتا از موشک های مورد استفاده ناسا(اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) که ساخت شرکت مک دانل داگلاس است به بررسی مهم‌ترین موشک‌های ایران و کاربرد آنها پرداخته است.

موشک سجیل

سجیل نخستین موشک دوربرد از نسل موشک‌های بالستیک با سوخت جامد است که در ۲۲ آبان ۱۳۸۷خورشیدی تحت پروژه به نام عاشورا ساخته و با موفقیت آزمایش شد و تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران ایجاد کرد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از سوخت‌های جامد به نسبت سوخت‌های مایع، ماندگاری این سوخت‌ها است. سوخت‌های مایع ماندگاری بسیار کمی دارند و باید پس از مدتی حتما سوخت موشک تعویض شود اما سوخت‌های جامد چیزی در حدود ۹ سال ماندگاری دارند.

این موشک، سنگین‌وزن‌ترین موشک ایرانی محسوب می‌شود که بیش از ۲۳ تُن وزن دارد. بُرد این موشک ۲هزار کیلومتر است. این موشک در ۲ نمونه سجیل یک و ۲ معرفی شده است.

یکی از مهم‌ترین برجستگی های این موشک شتاب بسیار بالای آن است. سرعت بازگشت آن به جو زمین و سقوط روی هدف، حدود ۱۳ ماخ (حدود ۴ هزار و ۳۰۰ متر بر ثانیه) است که این ویژگی، انهدام موشک را برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود ناممکن می‌کند، بنابراین می توان گفت دشمن برای انهدام این موشک هنگام پرواز، شانس بسیار ناچیزی دارد.

موشک سجیل، موشکی زمین به زمین و ۲مرحله‌ای با قابلیت سرجدا شونده است که وزن سر جنگی آن ۶۵۰ کیلوگرم اعلام شده و طول آن ۱۷.۹۰ متر و قطرش ۱۲۵ سانتی متر است و قابلیت پرتاب از زوایای مختلف را دارد. همچنین این موشک به خاطر برد بالا در حدود ۲هزار کیلومتر و توان حمل ۴۰۰ کیلوگرم مورد توجه جهانیان قرار گرفت. کارشناس مسایل امنیتی رژیم صهیونیستی پس از رونمایی از این موشک در گفت وگویی با اشاره به پرتاب موشک سجیل ۲ از طرف ایران گفت: ردیابی این موشک برای دستگاه‌های رد یاب آمریکایی و اسراییلی مشکل خواهد بود.

به گزارش روزنامه صهیونیستی اگر ایران موشک‌های کاملاً بومی از این نوع به طرف اسراییل پرتاب کند، ردیابی آن‌ها به دلیل استفاده از سوخت جامد برای سامانه‌های دفاعی مشکل خواهد بود.

 

موشک عاشورا

موشک عاشورا در آذر ۱۳۸۷ خورشیدی رونمایی شد، این موشک بیش از ۲ هزار کیلومتر برد دارد و تاج صنعت دفاعی ایران لقب گرفته است. این موشک با قطر ۱.۲ تا ۱.۴ متری از تعداد زیادی بمبلِت تشکیل شده و کلاهک آن وزنی در حدود ۷۵۰ کیلوگرم دارد و کلاهکی با این وزن، قدرت تخریب این موشک را افزایش داده است. ارتفاع این موشک در حدود ۱۹ تا ۲۳ متر و روند طراحی، تحقیق و توسعه موشک عاشورا به وسیله صنایع شهید باقری و در گروه صنعتی صنام (گروه ۱۴۰) زیرمجموعه صنایع دفاع انجام شد. در این موشک از زیرسامانه های بومی استفاده شده و قابلیت حمل چند نوع سر جنگی از ویژگی های این موشک است.

 سرعت از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در ساخت موشک‌ها به آن توجه می‌شود؛ گاه در جنگ‌ها شرایطی به وجود می‌آید که موشک‌ها باید به سرعت آماده شلیک شوند؛ زمان آماده سازی موشک عاشورا برای شلیک نیز بسیار اندک ارزیابی شده است. بنابراین موشک عاشورا دارای موتور۲ مرحله‌ای و با سرعت ۶ ماخ (حدود هشت کیلومتر در ثانیه) است. سرعت مافوق صوت، باعث کاهش مقدار زمان مورد هدف قراردادن اهداف و افزایش دقت موشک می‌شود و این امکان را به موشک عاشورا می‌دهد که حرکت خود را تا هدف، بدون آنکه رادارها آن‌ را شناسایی کنند، ادامه دهد و بر سیستم‌های ضد موشکی دشمن پیروز آید. همچنین این موشک از سوخت جامد بهره می‌گیرد که به طور چشمگیری زمان راه اندازی و استقرار موشک را کاهش می‌دهد و از این رو، باعث کاهش مقدار زمان هشدار برای دشمن و افزایش دقت موشک می‌شود.

به هنگام رونمایی از این موشک، مقامات واشنگتن و تل آویو در واکنشی اعلام کردند، موشک جدید ایران از لحاظ تکنولوژی قادر است به هر هدف آمریکایی در شرق اروپا و هر هدف صهیونیستی برخورد کند و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای را ایجاد کند.

موشک خرمشهر

موشک خرمشهر در ۳۱ شهریور ۱۳۹۶خورشیدی به وسیله وزارت دفاع رونمایی شد. این موشک، سومین موشک ایرانی، پس از سجیل و عاشورا است که بالای ۲ هزار کیلومتر برد دارد. از مهمترین ویژگی‌های این موشک علاوه بر بُرد بلند، دقت اصابت بالا و نقطه زنی محسوب می شود و شاید بتوان آن را دقیق‌ترین موشک ایرانی نامید. این موشک با برد ۲ هزار کیلومتر، سوخت مایع از نوع زمین به زمین به طول ۱۳متر و قطر ۱.۵ متر، در حدود ۲۰ تن وزن دارد.

موشک خرمشهر می‌تواند کلاهکی تا یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم را حمل و تا ۲ هزار کیلومتری از محل پرتاب حرکت کند؛ در واقع یکی از دستاوردهای مهم در موشک خرمشهر پیاده سازی انفجار سه کلاهک همزمان است. این میزان کلاهک جنگی به معنای قدرت تخریب بیشتر موشک خرمشهر نسبت به دیگر موشک ها است و در نابودی اهداف قدرتی منحصر به فرد دارد.  وقتی این موشک رونمایی شد، شبکه خبری «سی ان ان» درباره خبر الحاق موشک خرمشهر به یگان موشکی ایران گفت: این موشک (خرمشهر) با برد ۲ هزار کیلومتر به راحتی قادر است رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را هدف قرار دهد. همچنین باید گفت موشک خرمشهر دومین موشک بالستیک بدون بالک و نخستین بالستیک دوربرد بدون بالک تمام ایرانی است.

 

موشک خلیج فارس

در بهمن ۱۳۸۹خورشیدی از جدیدترین موشک بالستیک و هوشمند ضد اهداف دریایی رونمایی شد. این موشک را مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه پاسداران طراحی و به وسیله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شد. یکی از مهم‌ترین مزایای این موشک این بود که دشمن توانایی ردگیری و خنثی کردن آن را ندارد.

خلیج فارس، موشکی بالستیک و ضدکشتی با سوخت جامد تک مرحله‌ای با برد ۳۰۰ کیلومتر است. برد ۳۰۰ کیلومتری موشک خلیج فارس، تقریباً تمام خلیج همیشه فارس و دریای عمان را پوشش می‌دهد. سازمان اطلاعات نیروی دریایی آمریکا، دقت این موشک ضدکشتی را زیر ۱۰ متر اعلام کرد و نوشت که موشک خلیج‌فارس قادر است تمام تجهیزات نظامی دریایی دشمنان ایران در خلیج فارس و دریای عمان را شکار کند.

از دیگر ویژگی‌های این موشک سرعت مافوق صوت آن است که به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد. همچنین این فناوری جدید با یک کلاهک انفجاری ۶۵۰ کیلوگرمی تجهیز شده است.

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره ویژگی‌های موشک خلیج فارس گفت: ما امروز موشکی را پرتاب می‌کنیم که می‌تواند شناورهای متحرک را در دریا با دقت ۱۰۰ مورد اصابت قرار دهد؛ آن هم نه موشک کروز بلکه بالستیک که با ۸ برابر سرعت صوت وارد جو زمین می‌شود؛ به جرات می‌توانم بگویم که این فناوری نه در اختیار آمریکا است و نه روسیه؛ البته روسیه موشک اسکندر را دارد که دقیق است، اما برای اهداف ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین بنابر گفته فرمانده کل سپاه، آمریکا با ۷۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی و روسیه با دارا بودن زرادخانه‌های پیشرفته از این نوع موشک بی بهره‌اند.


موشک کروز قادر

موشک‌های کروز یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد به شمار می روند که توانایی ایجاد ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند. موشک کروز قادر، یکی از موشک‌هایی بود که در رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۰خورشیدی رونمایی شد. این موشک دارای یک خلبان خودکار دیجیتال است که مسیر پروازی آن را تا هدف تنظیم و برخورد آن را به هدف تضمین می‌کند. از مشخصات این موشک می توان ۳۶ سانتیمتر قطر و ۷۴۰ سانتیمتر طول اشاره کرد. همچنین از قابلیت های دیگر این موشک می توان به قابلیت گریز از سیگنال‌های پارازیت، سامانه‌های جنگ الکترونیک، امکان نصب بر روی هواگردهایی همچون میل۱۷ و جنگنده‌های اف ۴ اشاره کرد که این کار باعث دقت و سرعت بیشتر در انهدام اهداف می‌شود از دیگر قابلیت های این موشک قدرت انفجار آن است که قابلیت نفوذ در زره کشتی‌ها با فیوز تأخیری را دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۲۲
محمد حسین اکبر شاهی