دا نشنامه ی علم

فضایی برای تبادل علم

دا نشنامه ی علم

فضایی برای تبادل علم

سلام خوش آمدید .

بایگانی
پیوندهای روزانه
۲۵دی

بسم الله الرحمان الرحیم.

سلام.

 

ستون های تخت جمشید

ستون های تخت جمشید بر فراز نقش برجسته های هخامنشی

یکی از معروف‌ترین سازه‌های باقی مانده در منطقه تخت جمشید، ستون‌ها و سر ستون‌های کشف شده در تخت جمشید هستند. این ستون‌ها بسیار بلند و سنگین هستند و شیوه ساخت آن‌ها برای معماران و باستان‌شناسان هنوز بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.

ستون‌های تخت جمشید سندی بر عظمت بناهایی هستند که امروزه از میان رفته‌اند، اما با نگاه کردن به این ستون‌ها می‌توان به شکوه کاخ‌ها در گذشته پی برد. ستون‌های تخت جمشید بخش کوچکی از کاخ‌های هخامنشیان بوده‌اند. از ۷۲ ستون کاخ آپادانا، امروزه تنها ۱۴ عدد باقی مانده است.

ستون و نقش برجسته تخت جمشید از نمای دور

هر یک از این ستون‌ها بیش از ۲۰ متر ارتفاع و ۸۵ تن وزن داشته‌اند. در کاخ آپادانا هر یک از سه ایوان کاخ را به کمک ۱۲ ردیف ستون ساخته بودند. در ایوان شرقی تندیس شیرهای دو سر بر ستون‌ها دیده می‌شوند، اما تندیس‌ها در ایوان غربی به‌شکل گاو هستند. سرستون‌های تالار اصلی نیز به‌شکل گاو طراحی شده‌اند و آثار باقی مانده از رنگ روی آن‌ها، نشان از رنگی بودن آن‌ها در گذشته دارد. شیارها و نقش و نگارهای همه این سازه‌ها به یکدیگر شباهت دارند و تنها تفاوت‌هایی در جزئیات به چشم می‌آیند. گرچه این سازه‌ها از شکوه گذشته‌شان فاصله گرفته‌اند، اما همه تندیس‌ها زیبایی و ظرافت وصف ناپذیر دارند.

ستون‌ها و سر ستون‌های تخت جمشید به نمادهایی از این منطقه باستانی تبدیل شده‌اند؛ تا جایی که در بسیاری از تصاویر منتشر شده در جهان از تخت جمشید می‌توان این ستون‌ها و سر ستون‌ها را دید. امروزه نیز از نمونه‌های ساخته شده از روی این تصاویر به‌عنوان نماد ایران باستان در بسیاری از بناهای جدید استفاده می‌کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۲۵
محمد حسین اکبر شاهی